Jytkyn_anatomia_-_Eva_Persson_IMG_9113

Dosentti Ville Pernaa Turun yliopiston Eduskuntatukimuksen keskuksesta toimi seminaarin puheenjohtajana.
Jytkyn_anatomia_-_Eva_Persson_IMG_9204

Keskustan vaalikampanjan tutkimus- ja suunnittelupäällikkö Karina Jutila (vas.), tutkijat Mari K. Niemi ja Erkka Railo ja perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini.

Valokuvat: Eva Persson

Perussuomalaisten eduskuntavaalimenestystä ja sen yhteyttä puolueen mediassa saamaan julkisuuteen käsiteltiin maanantaina 12.12. Päivälehden museossa.  Seminaarissa esiteltiin Jytkyn anatomia -tutkimuksen ensimmäisiä tuloksia.

Helsingin Sanomain Säätiön aloitteesta käynnistynyt Jytkyn anatomia – kevään 2011 eduskuntavaalien media-agenda -tutkimus tehdään Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksessa. Tutkimusta johtaa dosentti Ville Pernaa, ja se valmistuu syksyllä 2012.

Tutkimuksen mukaan eduskuntavaalikampanjan yhteydessä mediassa käsiteltiin eniten euroalueen talouskriisiä, mutta laajoissa juttukokonaisuuksissa perussuomalaisten nousuun liittyvät aiheet olivat yleisin aihekokonaisuus.

Tutkija Mari K. Niemi totesi, että EU-kriisin nousu vaalien pääaiheeksi auttoi perussuomalaisia ja puolueen puheenjohtajaa Timo Soinia. Soini oli EU:n näkyvin kriitikko ja puheissaan johdonmukainen. Hänen muuttumaton linjansa auttoi puoluetta vaalimenestykseen. Soini myös tarttui aiheisiin, joihin muut eivät rohjenneet tarttua, kuten maahanmuuttoon ja taidekysymyksiin. Näistä teemoista Soini teki monesti kuohuttaviakin avauksia, jotka saivat median kiinnostumaan ja jotka nousivat yleisiksi kahvipöytäkeskusteluiksi.

Eurokriisin käsittelyä mediassa tutkinut Erkka Railo esitteli neljä johtopäätöstä: EU-politiikan heikkoudet henkilöityivät silloiseen pääministeriin Mari Kiviniemeen, asioiden vastuullinen hoitaminen silloiseen valtiovarainministeriin Jyrki Kataiseen ja harjoitetun politiikan kritiikistä vastasi Timo Soini. Sdp:n Jutta Urpilainen ja pienet puolueet jäivät mediassa varjoon.

Tutkimuksen tuloksia olivat kommentoimassa puheenjohtaja Timo Soini ja keskustan vaalikampanjan tutkimus- ja suunnittelupäällikkö, YTT Karina Jutila.

Timo Soinin mielestä häntä ja perussuomalaisia ei mediassa erityisemmin suosittu. Sen sijaan Soinin mielestä Vasemmistoliittoa suosittiin, erityisesti pääkaupunkiseudun mediassa.

Karina Jutila arveli perussuomalaisten menestyksen taustalla olleen myös yleistä väsymistä konsensukseen ja politiikkojen ja puolueiden tekemiin virheisiin.  Jutila näki myös, etteivät ainoastaan poliitikot kilpailleet siitä, kuka edustaa kansaa, myös mediassa oli nähtävissä samansuuntaista kilpailua.

 

Seminaarista myös:

http://www.hs.fi/politiikka/Soini+Postmodernin+taiteen+paheksunta+oli+vaalikikka/a1305551245408

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/timo-soini-5-syyta-isolle-jytkylle/art-1288434957866.html 

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/jytkyn-anatomia-perussuomalaiset-saivat-vetoapua-medialta/922020

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/tutkimus-perussuomalaisten-jytkyyn-vetoapua-medialta/981574 

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/12/1459117/hs-soini-paljasti-vaalikikkansa-tiedettiin-etta-raakaisy-tulee

http://uutisvirta.fi/uutiset/3182589-tutkimus-media-apuna-perussuomalaisten-jytkyssa?show=1