VTM Kari Karppinen, VTT Johanna Jääsaari, professori Ullamaija Kivikuru
Media ja valta kansalaisten silmin
Tutkimuksessa selvitetään kansalaisten näkemyksiä mediasta ja vallasta sekä ylipäänsä median asemasta yhteiskunnassa. Tavoitteena on ollut kartoittaa, minkälaisia merkityksiä ja odotuksia kansalaiset liittävät median toimintaan ja millä perusteilla median suoritusta arvioidaan.
Helsingin kauppakorkeakoulu
Professori Liisa Uusitalo
Kuluttajat ja viestintä tietotaloudessa
Kolmivuotisessa (2008-2010) tutkimusprojektissa tarkastellaan markkinoiden muutosten, erityisesti digitalisoitumisen ja globalisoitumisen vaikutusta media-alan yrityksiin ja palveluihin sekä kuluttajien media- ja viestintäkäyttäytymiseen.
Tutkimuksesta lisää Helsingin kauppakorkeakoulun sivuilla
http://www.hse.fi/FI/research/t/p_20/cobi
FT Heikki Kuutti, Jyväskylä yliopisto , Viestintätieteiden laitos
Viranomaisaineistojen journalistinen hyödyntäminen
Tutkimushankkeessa selvitetään mahdollisuuksia viranomaisaineistojen käytön laajentamiseksi journalistisessa tiedonhankinnassa ja julkaisemisessa. Hankkeessa kartoitetaan aineistojen sisältöjä ja sijainteja sekä viranomaisten mediayhteistyötä ja aineistojen luovutuskäytäntöjä.
Kaksivuotisen 2008-2009 tutkimushankkeen tulokset löydät tästä linkistä: www.julkisuuslaki.fi
Toimittaja, filosofian lisensiaatti Tanja Aitamurto
Kymmenen väitettä journalismin tuhosta
– ja miksi niistä ei kannata huolestua
Raportti journalismin trendeistä Yhdysvalloissa
vuonna 2009
Millaisia uusia tulonlähteitä journalismille on? Mihin verkkomainonta on menossa? Miten aggregaatit ja uudet kulutustavat vaikuttavat journalismin tuotantoon? Millainen on tulevaisuuden toimitus ja toimittajan ammatti?
VTT Inka Salovaara-Moring
Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitos
Mistä media puhuu? Suomalainen journalismi ja informoitu kansalainen
lataa englanninkielinen tiivistelmä tästä (PDF)
Tutkimuspäällikkö, VTT Janne Matikainen
Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitos,
Viestinnän tutkimuskeskus CRC
Sosiaalisen ja perinteisen median rajalla
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää käyttäjien ja yleisön näkökulmaa sosiaalisen median sekä perinteisen median verkkopalveluihin. Tutkimuskohteena ovat perinteisen ja sosiaalisen median käytön motiivit sekä medioita kohtaan osoitettu luottamus. Tarkempia tutkimuskysymyksiä tässä vertailuasetelmassa ovat: Miten perinteistä ja sosiaalista mediaa kulutetaan verkossa? Mikä motivoi perinteisen median verkkopalvelujen ja sosiaalisen median käyttöä ja sisällöntuotantoa? Mistä rakentuu luottamus perinteisen median verkkopalveluja ja sosiaalista verkkoa kohtaan?
Raportti kokonaisuudessaan:
(avaa linkki)
FT, dosentti Jukka Jouhki
Jyväskylän yliopisto, historian ja etnologian laitos
Etelä-Korean mediakulttuuri: kohti ubiikkia mediamaisemaa
Tutkimusprojektin tarkoituksena on ollut tarkastella eteläkorealaisen mediakentän ja varsinkin uusmedian nykytilaa ja kuluttamista sekä kenttää sosiokulttuurisena järjestelmänä.
Dosentti Ville Pernaa, tutkijat Ville Pitkänen ja Mari K. Niemi
Turun yliopisto, Eduskuntatutkimuksen keskus
Politiikan Journalismin tila Suomessa
Missä politiikan journalismia esiintyy, millaisia aiheita, keitä henkilöitä siinä käsitellään? Poliitikkojen ja politiikan käsittely tiedotusvälineissä on muuttunut ja laajentunut tavalla, joka haastaa perinteisen käsityksen politiikan journalismista.
Professori Kunelius Risto, tutkija Noppari Elina ja erikoistutkija Reunanen Esa
Tampereen yliopisto, Journalismin tutkimusyksikkö
Media vallan verkoissa
Media vallan verkoissa -teos avaa päättäjien näkökulmaa mediavaltaan. Kirjassa kysytään, millä tavoin mediajulkisuus kietoutuu suomalaiseen vallankäyttöön, miten media vaikuttaa tehtäviin ratkaisuihin ja miten päättäjät pyrkivät käyttämään mediaa vallankäyttönsä välineenä. Teoreettisesti tutkimus kytkeytyy yhteiskunnan medioitumisesta käytävään keskusteluun.
Kainvälisen talousoikeuden instituutti KATTI, johtaja professori Pia Letto-Vanamo
Sananvapauden uudet ulottuvuudet
Kolmivuotisessa hankkeessa selvitetään viestintään liittyviä oikeudellisia kysymyksiä.
Tutkimusongelmia ovat mm. elinkeinotoiminta ja sananvapaus, julkisuus, yksityisen oikeudet ja sananvapaus ja viestinten vastuu ja sananvapaus.
Hankkeen tuloksista vuonna 2007 katso:
Eero Fromond: Median moniarvoisuuden sääntelystä Euroopan Unionissa (lataa PDF),
Sakari Huovinen: Luottamus uusien sääntelykeinojen edellytyksenä (lataa PDF),
Päivi Tiilikka: Sananvapaus ja yksilönsuoja, lehtiartikkelin aiheuttaman kärsimyksen korvaaminen http://www.helsinki.fi/katti/julkaisu150607.htm
Viestintäoikeuden vuosikirja 2007, ilmestyy 2/2008, sisältää mm. 9.11.12007 pidetyn seminaarin esitelmät http://www.helsinki.fi/katti/tilaisuus091107.htm
(lataa PDF)
OTT, VTM Sakari Huovinen
Kansainvälisen talousoikeuden instituutti (KATTI)
Itsesääntelyn ja hyvän tavan mukaisuuden lähtökohdat kuluttajasuojassa
Lokakuun 2008 alusta voimaan tulleessa, muutetussa kuluttajansuojalaissa (561/2008), sen 2:2 §:ssä on ensimmäistä kertaa määritelty käsite ”hyvän tavan vastaisuus”. Sen mukaan ”markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena, jos se on selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa.”
Annikka Mutanen
Journalist Fellow 2008 – 2009
Reuters Institute for the Study of Journalism
University of Oxford
To do, or not to do God – Faith in British and Finnish journalism
Michaelmas, Hilary & Trinity -lukukaudet 2008 – 2009
Loppuraportti englanniksi:
(lataa PDF)
Tiivistelmä suomeksi:
(lataa PDF)
Tuomas Forsell
Journalism Fellow, lukuvuosi 2008-2009
Visiting Scholars Program
UC Berkeley Graduate School of Journalism
Loppuraportti UC Berkeleyn journalistikoulun Visiting Scholars Program -ohjelmasta
Jussi Rosendahl
Journalism Fellow, Innovation Journalism Program
Stanford University, California, USA
Innovaatio – Anglistista bisnesjargonia vai kansallinen kohtalonkysymys?
Anu Partanen
Journalism Fellow, Innovation Journalism Program
Stanford University, California, USA
Stanfordista Fortuneen – Loppuraportti innovaatiojournalismin koulutusohjelmasta, kevät 2009
Anna Kattan Innovation Journalism Program Standford University, California, USA
Raportti innovaatiojournalismin ohjelmasta
Stanfordin yliopisto 2009
Juha-Pekka Tikka Innovation Journalism Program Standford University, California, USA
Raportti innovaatiojournalismin ohjelmasta
Stanfordin yliopisto, kevät 2009
Anna-Liina Kauhanen Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft Freie Universität Berlin
Tapaus Bochum – Der Fall Bochum
(tiivistelmä suomeksi)
(Abschlussarbeit)
Dr. Vilma Luoma-aho, Post-doc Researcher
Visiting Scholar (H-star Institute)
Innovation Journalism Program
Standford University, California, USA
Akateeminen vuosi 1.8.2008 – 31.7.2009
Englanninkielinen loppuraportti:
Somenkielinen tiivistelmä:
(lataa PDF)
Kimmo Lundén Journalist Fellow 2008 – 2009 Reuters Institute for the Study of Journalism Department of Politics and International Relations University of Oxford
Raportti Reuters Instituutin toimittajaohjelmasta
Luettavissa verkosta: avaa linkki
The Death of Print. The Challenges and Opportunities Facing Print Media on the Web
Oxfordin yliopiston lopputyöhön perustuva asiantuntija-artikkeli Turun kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa- instituutin Baltic Rim Economies Review –julkaisussa. Artikkeli löytyy sivulta 34.
Salla Nazarenko Reuters Institute for the Study of Journalism University of Oxford
Michaelmas, Hillary ja
Trinity -lukukaudet 2008 – 2009 – loppuraportti
Luettavissa verkosta: avaa linkki
Artikkeleita:
Journalismikritiikin vuosikirja
Idäntutkimus Mustameri
YTT Anssi Männistö; YTM Jenni Mäenpää
Tampereen yliopisto, Tiedotusopin laitos, Journalismin tutkimusyksikkö
Kun kaikki videoivat kaikkea. Liikkuva kuva sanomalehden sivuilla.
(tiivistelmä) (lataa PDF)
FT Hannele Seeck, Dosentti, HY Vanhempi tutkija, Työterveyslaitos
Kriisit ja työyhteisöt – kriisijohtaminen työyhteisöjen tukena
Loppuraportti luettavissa verkosta: avaa linkki
VTM Tomi Lindblom
Helsingin yliopisto, Viestinnän laitos
Uuden median murros Alma Mediassa, Sanoma Osakeyhtiössä ja Yleisradiossa vuosina 1995 – 2004.
Väitöskirja luettavisssa verkosta: avaa linkki
YTT Pentti Raittila
Tampereen yliopisto
Journalismin tutkimusyksikkö
Kauhajoen koulusurmat mediassa
Tutkimus kuvaa Kauhajoella 23. syyskuuta 2008 tapahtuneiden koulusurmien käsittelyä suomalaisessa journalismissa. Tutkimus on jatkoa kesäkuussa 2008 ilmestyneelle Jokelan koulusurmat mediassa -tutkimushankkeelle. Tutkimusaineistona ovat keskeisten valtakunnallisten joukkoviestimien sekä Kauhajoen lähellä ilmestyvien lehtien sisällöt sekä yhteensä yli 50 journalistin haastattelut.
Raportti kokonaisuudessaan (PDF)
Erikoistutkija Katja Valaskivi
Tampereen yliopisto, tiedotusopin laitos
Pokemonin perilliset – populaarikulttuuri Suomessa.
Tutkimuksessa on kartoitettu japanilaisen populaarikulttuurin harrastuskenttää ja markkinoita Suomessa sekä näiden kytköksiä globaaliin ilmiöön. Tutkimusta varten on haastateltu harrastajia, kaupallisten tahojen edustajia ja asiantuntijoita Suomen lisäksi myös Japanissa.
Tiivistelmä englanniksi (PDF)
Raportti kokonaisuudessaan (linkki)
Jyväskylän yliopisto, Historian ja etnologian laitos FT Jukka Jouhki
Kolonialismin kaikuja
Yasukuni, Japani ja Etelä-Korean kansallisen identiteetin rakentaminen
korealaisessa uutismediassa
Seeck Hannele, Lavento Heidi, Hakala Salli
Kriisijohtaminen ja viestintä. Tapaus Nokian vesikriisi.
Video Republic
Brittiläinen think tank Demos julkaisi 6.10.2008 Helsingin Sanomain Säätiön rahoittaman raportin nimeltä Video Republic, jossa tarjotaan uusia näkökulmia nuorten verkkoon tuottaman videosisällön kulttuurisista ja demokraattisista vaikutuksista. Raportissa nostetaan esille useita Suomenkin kannalta merkittäviä teemoja kuten aikuisten vastuu, nuorten pettymys edustukselliseen demokratiaan ja videoista kumpuava luovuus.
Nuorten oma ääni ja näkökulma ovat vahvasti esillä tekstissä. ”Route around kids” on tutkijoiden kehittämä termi kuvaamaan nuorten asennetta suhteessa vallankäyttäjiin ja valtamediaan: jos media tai politiikka ei toimi heidän ehdoillaan, he hakeutuvat muille foorumeille.
Koko raportti on ladattavissa ilmaiseksi: http://www.demos.co.uk/publications/videorepublic
Tutkimuksen tueksi on myös tuotettu YouTube-video http://www.youtube.com/watch?v=h0JX5jWv-tk
VTT: Viljakainen, Anna, Bäck, Asta & Lindqvist, Ulf
Media ja mainonta vuoteen 2013