Teksti: Ulla Koski | Valokuva ja videot: Ida Pimenoff
Oi mutsi mutsi -blogia pitävän Elsa Heikon mukaan ihmiset eivät aina ymmärrä, että sosiaalisen median parissa tehtävä työ on nimenomaan työtä. Blogisti ei voi antaa kaupallisille tuotteille ilmaista näkyvyyttä, vaan laskuttaa työstään.
Monet perinteisen median toimintatavat ovat siirtyneet myös someympäristöön. Tubettajan ja muotilifestylebloggaajan Janne ”naaG” Naakan mielestä esim. Mainonnan eettinen neuvosto puuttuu somesisältöjen kaupallisuuteen herkästi, koska niiden kohdeyleisö on nuorta. Naakan mukaan nuoret ovat kuitenkin usein vanhempaa yleisöä valveutuneempia kaupallisten sisältöjen tulkitsemisessa.
Tutkija Katariina Mäkinen arveli, että tulevaisuudessa kiinnitetään entistä enemmän huomiota yksityisyyteen. Sekä Naakka että Heiko sanoivat jo nyt suojelevansa tarkasti yksityiselämäänsä.
Bloggaajat ovat tyypillisesti nuoria tai korkeintaan nelikymppisiä. Missä vaiheessa saamme lukea senioriblogeja? Varmaan piankin. Instagramissa on jo yli yhdeksänkymppisiä tyylimummoja, sanoi Elsa Heiko.