TIEDOTE

Uutisraivaaja-mediakilpailun voitto kahtia: kehitysrahaa uusia asiantuntijoita mediaan nostavalle palvelulle ja vuorovaikutteisille sisällöille.

Mediainnovaatiokilpailu Uutisraivaajalla on tänä vuonna poikkeuksellisesti kaksi voittajaa.

Tuomaristo päätti tänään jakaa pääpalkintona olleen 250 000 euron kehitysrahan Kuka- ja Lucify-palveluiden kesken.

Kuka on toimittajat ja asiantuntijat yhdistävä verkkopalvelu. Sen avulla toimittajat löytävät nopeasti ja monipuolisemmin aiheeseensa liittyviä asiantuntijoita, minkä toivotaan parantavan journalismin laatua. Kuka-palvelun kehittäjäjoukkueeseen kuuluvat Ville Vaara, Iris Sandelin, Mari Vaara, Jaakko Nygren ja Tuomas Valtanen.

Usein toimittajat soittavat samoille asiantuntijoille, vaikka muitakin olisi tarjolla. Toimittajat eivät vain usein tiedä heidän olemassaolostaan.

Missiomme on tuoda läpinäkyvyyttä yhteiskunnalliseen keskusteluun ja monipuolistaa median ääniä”, kertoo Mari Vaara.

Alkuvaiheessa palvelu on keskittynyt talousosaajiin.

Juho Ojalan, Ville Väänäsen ja Juuso Koposen Lucify puolestaan tuottaa työkaluja tiedon jalostamiseen.

Autamme julkaisijoita tekemään sisällöistään lukijoille relevantteja niihin upotettavien vuorovaikutteisten komponenttien avulla,” Ojala sanoo.

Se tarkoittaa sitä, että Lucifyn työkaluilla uutisten yhteyteen voidaan esimerkiksi liittää toiminto, jonka avulla lukija voi itse testata, minkälainen konkreettinen vaikutus yhteiskunnallisesti merkittävällä uutisella on hänen elämässään.

Tuomariston mukaan tämän vuoden finalistit olivat Uutisraivaajan historian kovatasoisimmat.

Uutisraivaaja-kilpailu järjestettiin tänä vuonna kolmatta kertaa. Kilpailua järjestää Helsingin Sanomain Säätiö, ja sen tarkoituksena on löytää tiedonvälitykseen ja journalismiin uusia toimintatapoja ja kestäviä liiketoimintamalleja.

Kilpailun tuomaristoa johti Solidiumin hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, ja siihen kuuluvat PowerKiss-yrityksen toimitusjohtaja Maija Itkonen, Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö, Helsingin Sanomain Säätiön yliasiamies Heleena Savela, sekä Stanfordin yliopiston Brown Institute for Media Innovationin varajohtaja Tanja Aitamurto.

Uutinen kokonaisuudessaan:  HS.fi 17.9.2015

Keskisuomalainen 17.9.2015

Turun Sanomat 17.9.2015

Helsingin Sanomat 18.9.2015 (pdf)

Markkinointi ja Mainonta 18.9.2015